Menu

Start

Szanowni Rodzice!

Przestawiam  kilka wskazówek, w jaki sposób można zorganizować warunki do nauki w domu, aby przyniosła ona dzieciom jak najlepsze rezultaty.

Jak zorganizować dzieciom warunki do nauki w domu. 

  1. Przygotowanie odpowiedniego środowiska pracy / nauki oraz ustalenie zasad współpracy.

 Pierwszym ważnym krokiem jest zadbanie o odpowiednie miejsce do nauki/pracy. Idealnie byłoby gdyby każdy z domowników miał swoją przestrzeń, stałe miejsce,  w którym będzie mógł spokojnie pracować i odpoczywać.   Można też wyznaczyć w mieszkaniu  w określonym czasie, np. 8:00-16:00,  strefy: na pracę i naukę (w tym pomieszczeniu obowiązuje cisza), na zabawę i na rozmowy. Ważna jest wspólna rozmowa wszystkich domowników , w której zostaną ustalone zasady i ramy czasowe  na naukę, pracę, rozmowy, posiłki, zabawę, odpoczynek  itd. Przykładowo: rodzice pracują w czasie, gdy dzieci mają czas na oglądanie bajki. Kiedy w domu jest rodzeństwo i  jeden komputer,  z którego muszą skorzystać   dobrze jest zaplanować czas pracy dzieci tak, aby pracowały one na zmianę.
Ustalenia i zasady powinny uwzględniać potrzeby każdej osoby.                                              

  1. 2. Określenie  planu  dniaUstalenie zadań do realizacji i ram czasowych.

 Każdy dzień najlepiej planować wspólnie z dzieckiem/dziećmi . Dobrym pomysłem jest  aby plan nauki w domu był  zbliżony do planu  lekcji. Pomocne  będzie wspólne ustalenie  celów na kolejny dzień  i podsumowywanie  ich realizacji , np.  w formie punktów. Dotyczyć  to będzie  dzieci (np. jutro zrobię zadania  z przyrody, matematyki i przeczytam 20 stron lektury)  i rodziców (jutro chcę pracować bez przerwy min. 2 godziny). Opiekunowie mogą w ten sposób pokazać  dzieciom, na czym polega ich praca i że rodzina powinna razem zatroszczyć się o warunki do realizacji planów każdego  z domowników. Plan pomoże zarządzać  czasem, utrzymać samodyscyplinę  i odpowiedni  poziom skupienia.

W harmonogramie  należy  pamiętać o  zaplanowaniu przerw np. krótkie przerwy po każdym zadaniu, dłuższa po realizacji całego bloku zadań. Podczas pauzy wskazane jest aby  zachęcać dzieci do aktywności ruchowej w domu.       

  1. Aby nauka była efektywna warto:
  • codziennie wstawać o tej samej porze
  •  przygotować się do pracy: zjeść  śniadanie, włożyć  wygodny strój (nie zaczynać pracy w pidżamie)
  • zminimalizować ilość dodatkowych bodźców, które mogą rozpraszać np. bałagan, rozmowy, telewizor, telefon, duża ilość zabawek
  • realizować  ustalony grafik zadań, nie odkładać pracy na później
  •  dyskretnie pilotować wykonywane przez dziecko prace, kiedy jest taka konieczność oraz  w miarę potrzeb i możliwości pomagać dziecku
  • zadbać o zbilansowaną dietę
  • w  przypadku trudności z wykonaniem pracy nawiązać kontakt z nauczycielem i zgłosić problem.
  1. Dbanie o potrzeby dziecka i swoje.

Pomocne w tym trudnym czasie może być  kierowanie  się uniwersalną wobec czasów  i pokoleń piramidą potrzeb Maslowa.

Oto na co warto zwrócić uwagę.

Potrzeby  fizjologiczne:
Zadbanie  o spokojny sen dziecka:  dobrą kolację, ciepły niesłodzony napój wg gustu dziecka, wywietrzony pokój, czystą pościel, kąpiel, czas bez ekranu przed snem minimum jedną godzinę ( jeśli dziecko słyszy kanały informacyjne obecnie mówiące tylko o wirusie, to szanse na spokojny sen ma mniejsze).

Potrzeby bezpieczeństwa:

Niewskazane jest  aby dziecko było ciągle w  zasięgu informacji. Korzystniejsze  będzie słuchanie  muzyki zamiast oglądania telewizora, radia czy serwisu  informacyjnego . Warto rozmawiać z dzieckiem o sytuacji w kraju i  na świecie według jego potrzeb, pytań. Należy wspierać, inspirować  do zajmowania głowy budującymi sprawami np. można  wspólnie z dzieckiem robić  codziennie dzienniczek wdzięczności lub dziękować  Bogu, jeśli jesteście wierzący za to, co tego dnia było dobre i cenne.
Istotnym elementem jest zadbanie  w rodzinie o komunikację, mówcie do siebie więcej ładnych słów, doceniajcie swoich domowników.

Potrzeby miłość i przynależność . Szacunek i uznanie.

Są niezbędne, żeby dziecko miało dobre fundamenty do rozwoju i wykształcenia tej piątej potrzeby czyli wewnętrznej motywacji do rozwoju i nauki.

Jak motywować i wspierać dzieci do systematycznego uczenia się poza szkołą.

Motywacja dziecka dzieli się na:
Motywację wewnętrzną
 -  wynika z ciekowości dziecka, jest związana z chęcią rozwijania zainteresowań,  poczuciem odpowiedzialności, wiarą we własną skuteczność.

Motywacja zewnętrzna - jest wzbudzana poprzez np. informacje zwrotne od nauczyciela/ rodzica, oceny, pochwały,  nagrody.

Rodzic może wspierać  naukę dziecka w domu:

  1. Pomagając mu zaplanować naukę, określając  czas i miejsce do pracy. W przypadku młodszych dzieci można wspólnie z dzieckiem wykonać graficzne przedstawienie planu dnia/ tygodnia, zawierające czynności mające nastąpić po sobie.
  2. Doceniając i zauważając trud włożony w wykonanie zadania. Mówiąc dziecku o tym, co dobrze zrobiło.
  3. Stosując pozytywne komunikaty.
  4. Spisując np. kontrakt, umowę ze starszym dzieckiem , po spełnieniu zobowiązań dziecko może otrzymać  dodatkowy przywilej w domu:)
    Dla młodszego dziecka można opracować system żetonowy(jest to  system motywacyjny: za wypełnianie swoich obowiązków dziecko może dostawać punkty. Po uzyskaniu odpowiedniej ilości punktów zyskuje dodatkowy przywiej lub ustala się nagrodę np. wspólne pieczenie ulubionego ciasta).

 Trzeba pamiętać o tym, że każde dziecko bez względu na wszystko powinno mieć dostęp do podstawowych przywilejów.

 

Co może pomóc, gdy dziecko okazuje brak motywacji?

Powodów braku motywacji może być wiele.

Dziecko, które demonstruje brak motywacji może chcieć zwrócić na siebie uwagę rodzica lub wręcz odwrotnie pokazać swój bunt przeciwko nadmiernej kontroli lub wysokim oczekiwaniom.
               Warto spróbować wspólnie z dzieckiem rozwiązać problem - ustalić na czym on polega, wymyśleć wspólnie możliwe rozwiązania. Podczas rozmowy ważne, żeby dziecko też mogło się wypowiedzieć. Dziecko musi wiedzieć, że rodzic go słucha. Rodzic może powiedzieć o swoich obawach,  uczuciach, oczekiwaniach, odwołać się do wcześniejszych ustaleń z dzieckiem.
              Niepowodzenia to okazja do podjęcia rozmowy na temat popełniania błędów  i radzenia sobie z tym (warto mówić o tym, że popełnianie błędów nie jest złe, poprzez popełnianie błędów się uczymy). Kiedy się nie udaje warto zachęcić do podjęcia kolejnej próby. 

Pamiętajmy, że nasze dzieci znalazły się w niecodziennej szkole, chwalmy więc za dzielne pokonywanie trudności.                                                                                                                                                      

Do przestrzegania reguł zmotywuje dzieci udział w ich formułowaniu, a także podjęcie roli strażników zasad: zrobienie oznaczeń stref, przygotowanie regulaminów, planów, możliwość wypisywania zabawnych mandatów, itp.

 

Jak zadbać o bezpieczeństwo w sieci.

Przestawiamy kilka zasad niezbędnych do pracy w Internecie. Wszystkie pochodzą ze strony sieciaki.pl/warto-wiedziec/zasady-bezpieczenstwa

  1. Chroń swoją prywatność.

Nie podawaj swoich danych osobowych, takich jak: imię, nazwisko, numer telefonu czy adres domowy.

Zadbaj o swój wizerunek. Jeśli publikujesz w sieci swoje zdjęcia, zadbaj, by widzieli je tylko Twoi znajomi. Nie umieszczaj w sieci zdjęć, które mogą Ci zaszkodzić dziś lub za jakiś czas.

  1. Mów, jeśli coś jest nie tak!

W sytuacji, kiedy ktoś lub coś Cię w internecie zaniepokoi lub wystraszy, koniecznie opowiedz o tym rodzicom lub innej zaufanej osobie dorosłej.

  1. Nie ufaj osobom poznanym w sieci!

Nigdy nie można w 100% zaufać komuś poznanemu w sieci. Nie spotykaj się z osobami poznanymi w internecie. O propozycjach spotkania od internetowych znajomych informuj rodziców.

  1. Szanuj innych w sieci!

Pamiętaj, by traktować innych z szacunkiem. Swoje zdanie wyrażaj, nie obrażając nikogo. Nie reaguj agresją na agresję.

  1. Korzystaj z umiarem z internetu!

Zbyt długie korzystanie z komputera, tabletu czy smartfona może zaszkodzić Twojemu zdrowiu i pogorszyć kontakty ze znajomymi.

Poniżej zamieszczam adresy  kilku sprawdzonych i  rzetelnych stron na temat bezpieczeństwa w sieci.


  1. https://liblink.pl/YJqPwSbPoUjest to strona poświęcona kampanii społecznej dotyczącej bezpieczeństwa w sieci Chroń dziecko w sieci. Oprócz tego, że opisany jest tam kampania, problem i zasady, to mamy też propozycje rozwiązań. Strona dedykowana jest dla rodziców. Na tym źródle bazuje także m.in. polska policja w swoich profilaktycznych działaniach.

    2. https://sieciaki.pl/warto-wiedziec/zasady-bezpieczenstwa znana strona dedykowana dla dzieci, by lepiej mogły poznać zasady bezpieczeństwa w sieci.

    3. https://liblink.pl/tXM8XawODD  -  infografika, zawierająca najważniejsze zasady korzystania z sieci. Można np. wydrukować i umieścić w okolicy stanowiska pracy dziecka.

    4. https://liblink.pl/2Amcmgspg5  tutaj zamieszczam link do webinaru z udziałem Anny Borkowskiej i Tomasza Rożka dotyczący kampanii Nie zagub dziecka w sieci. Polecany szczególnie dla rodziców.

    5. Akcja #zostanwdomu bezpiecznie z Akademią NASK (https://akademia.nask.pl/baza-wiedzy/dla-rodzicow.html). Jest to inicjatywa, która jest obecnie rozwijana. Docelowo znajdować się tam ma seria materiałów, zabaw oraz gier na temat bezpiecznego korzystania z Internetu, komputera i telefonu na okoliczność niepogody oraz innych niesprzyjających sytuacji, które czasem zmuszają do pozostania w domu. Już pierwsze opublikowane materiały pomóc mogą w realizacji choćby zadań domowych (filmik + zadanie do filmiku): https://liblink.pl/RnAMcHvpSU oraz https://liblink.pl/mLqbumm23p

    6. https://liblink.pl/M30JFdjE2r - wywiad dotyczący ustalania domowych zasad ekranowych (przyda się nie tylko na czas epidemii). Film jest związany z kampanią Domowe Zasady Ekranowe (https://liblink.pl/YA8523dCOd

Pozdrawiam.

Katarzyna Zatorska

    [treść archiwalna]

Wróć

Odnośniki

Informacje kontaktowe

Szkoła Podstawowa im. F. Chopina w Turznie

ul. Parkowa 4
87-148 Łysomice

tel. +48 56 645 98 42
e-mail: zsturzno@wp.pl

[obiekt mapy] Lokalizacja na mapie Zespołu Szkół w Turznie